Recenze knihy - John Russell Brown: Shakespeare and the Theatrical Event

03.12.2010 20:18

Autor článku: Michaela Kašpárková

O fenomenálním díle Williama Shakespeara bylo sepsáno mnoho a mnoho studií analyzujících různé aspekty jeho textů. Kniha Johna Russella Browna Shakespeare and The Theatrical Event přináší do značné míry nový pohled na hry nejslavnějšího dramatika všech dob. J.R.Brown je nestorem shakespearovských studií a profesorem na Middlesex University ve Velké Británii, který kromě více než půl století neustálé aktivní akademické práce působil řadu let v londýnském National Theatre jako druhý režisér (dramaturg). Svých zkušeností využil pro sepsání díla, které popisuje, jakým způsobem bychom měli číst a studovat Shakespearovy hry, zaměřujíc se při tom komplexně na všechna hlediska divadelní práce.

Kniha je rozčleněna do několika ucelených oddílů, v nichž Brown postupně analyzuje Shakespearovy hry z pohledu jednotlivých aspektů dramatu na divadle, tzn. z pohledu diváků, herců, posléze dává hry do kontextu Shakespearovy a naší moderní doby a nakonec se krátce zmiňuje také o problematice čtení a kritiky Shakespearových děl.

Jednotlivé kapitoly, které jsou součástí těchto větších celků, jsou všechny členěny obdobným způsobem. Nejprve se dozvídáme něco obecného o dané problematice. Tyto pasáže jsou velmi zajímavé, můžeme se v nich dozvědět například jak vypadalo divadlo Globe, ve kterém byly v Shakespearově době jeho hry uváděny, jakým způsobem zasahovalo publikum do děje hry, nebo také jakým způsobem se herci i diváci vyrovnávali s problémem ženských postav, které samozřejmě v té době hráli muži.

Následují velmi podrobné příklady dané problematiky z různých Shakespearových her. Zde nám musí být více než jasné, že autor musel Shakespearově dílu věnovat většinu svého života, protože velmi detailně texty rozebírá a ke každému problému má v zásobě bohaté příklady z více titulů. Tyto pasáže jsou však dle mého názoru vhodné opravdu jen pro ty čtenáře, kteří Shakespearova díla znají podrobněji, tj. pro divadelníky, divadelní teoretiky a pro akademické pracovníky. Jsou totiž natolik detailní, že „obyčejný“ čtenář se v nich po chvilce začne ztrácet, zvláště nezná-li alespoň hrubé náčrty dějových linií jednotlivých her. Na konci každé kapitoly se pak Brown snaží nastíněné myšlenky shrnout a dát jim širší rámec.

Já jsem knihu četla, co se týká Shakespearova díla, z pozice laika, neboť i když mám povědomí o ději tří, možná pěti her, rozhodně je neznám důvěrně a snad bych nebyla schopna jmenovat ani polovinu Shakespearových titulů. Jako takového čtenáře mne nejvíce zaujala právě linie historická, tedy pasáže, z nichž jsem se dozvěděla o rozdílech mezi divadlem dnešním a divadlem doby alžbětinské. Dále mi přišlo velmi zajímavé dozvědět se, v čem byl vlastně Shakespeare na svou dobu převratným autorem, a to tím, že neuchopoval své postavy dle do té doby zaběhnutých a neměnných šablon typů (charakterů), ale snažil se každou postavu ozvláštnit nějakým citem či vlastností, kterou se odlišovala od ostatních a tím ožívala. Na Brownově knize je dle mého názoru cenné to, že informace, které poskytuje, dává do historických souvislostí a tím záležitost dobře vykreslí a osvětlí.

Pro neznalce Shakespearových her mám dobrou zprávu, pokud by knihu četli jen se záměrem lehce si rozšířit obzory a nechtělo by se jim prokousávat se detailními příklady z jednotlivých dramat, tyto pasáže se dají poměrně jednoduše přeskočit. Zcela jistě jsou však tyto pasáže užitečné pro herce či režiséry, kteří se chystají ve svém divadle nastudovat některou ze Shakespearových her, dále pro začínající či teprve studující herce, a samozřejmě také pro odborníky z uměnovědné oblasti. V části Actions and Reactions Brown například řeší otázku režijního aranžmá, na replikách z několika her předkládá důkaz o tom, že sám autor do svých textů vkládal vodítka, jak se na scéně pohybovat a jak jednat v kooperaci se svými jevištními partnery. Pro herce jsou v knize ještě další zajímavé pasáže, a to v části Texts and Techniques, ve kterých Brown zmiňuje některé procvičovací techniky pro zlepšení hlasitosti, výslovnosti a intonace. V následující kapitole nalezneme analýzu textů z hlediska rytmu, Brown ukazuje příklad na šestiverší ze hry Večer tříkrálový, kde rozebírá použitý počet slabik v jednotlivých verších.

Vrátíme-li se k formální stránce recenzovaného díla, musím poznamenat jednu důležitou věc – kniha je u nás zatím dostupná pouze v originálním znění, což může být hlavní jádro problému pro většinu čtenářů, jejichž rodný jazyk není angličtina. Některé části jsou celkem snadno pochopitelné, použití slovníku se však zřejmě nevyhneme. Problém přichází právě se zmíněnými úryvky ze Shakespearových textů, protože ty jsou uváděny v původní neupravené podobě. Tento literární sloh je celkem obtížné číst, navíc jsou v textech použity výrazy dnes již neznámé. Smysl je také často obtížné odhadnout, protože se od Shakespearových dob změnily některé významy slov a jejich použití. Určitě bych tedy uvítala, kdybych si mohla knihu vychutnat v českém jazyce, věřím, že v takovém případě bych se odvážila i podrobného pročtení již zmíněných pasáží s příklady z her.

Jak sám Brown v závěru své knihy poznamenává, „one of the purposes of this book is to help readers of Shakespeare to do just that: to imagine actors performing on the open space of a stage in contact with an audience and interacting with other actors in each moment as it occurs“ (Brown, 208). Myslím si, že dalším neméně významným účelem knihy je pochopit Shakespearovo dílo souhrnně, tedy nejen jako texty, ale jako princip, jakým způsobem stvořit divadelní představení tak, aby jej diváci prožili a pochopili, aby herci věděli, o čem hrají, a aby byly dodrženy veškeré technické náležitosti, které tyto hry potřebují. Tato kniha je opravdu zajímavá a nezbytná pro lidi, kteří se danou problematikou zajímají a věřím, že se svým obsahem nevztahuje nutně jen na Shakespearovo dílo, ale obecně na jakýkoli divadelní počin a může být proto užitečná pro velmi široké spektrum čtenářů.

John Russell Brown:  Shakespeare and the Theatrical Event

Nakladatelství Palgrave Macmillan,

rok vydání 2002, New York; ISBN 0-333-80132-6