Bumerang se vracel, hlavu nikomu neusekl - reflexe divadelní přehlídky

09.01.2011 20:01

Autor: Michaela Kašpárková

 

Na sklonku loňského roku se ve Středisku volného času Lužánky v Brně představila studentka 4. ročníku Střední školy umělecko-manažerské Monika Okurková se svým maturitním projektem, divadelní přehlídkou zaměřenou na diváckou zpětnou vazbu, Bumerang 2010. Účastníky přehlídky byla středoškolská amatérská divadelní seskupení, která zde prezentovala svá představení a diváci se poté k inscenacím vyjadřovali v řízené diskuzi, tzv. hodu bumerangem.

 

Podíváme-li se na přehlídky, které bývají pro cílovou skupinu mladých amatérských souborů pořádány v Brně, nenalezneme jich příliš mnoho. Z velké části se pak jedná o postupová kola na národní soutěžní přehlídky, jako jsou slavný Šrámkův Písek, Divadelní Děčín či Popelka Rakovník. Tyto festivaly jsou pořádány Artamou, sdružením neprofesionálních uměleckých aktivit, jejíž činnost však mnohdy působí příliš strojeně a akademicky. Přehlídky mají striktní pravidla a debaty po představeních se podobají spíše jednostrannému soudu odborné poroty, než zájem a podněty vzbuzující debatě.

 

Oproti tomu byla atmosféra přehlídky Bumerang 2010 mnohem přátelštější. Sešli se tu lidé, kteří se o amatérské divadlo zajímají, ať už pasivně jako jeho konzumenti, hledající u mladých divadelníků nadšení a nové neokoukané nápady, nebo i pár těch aktivních, kteří sami působí jako herci v některém z brněnských amatérských souborů. Přehlídka tedy zprostředkovala diskuzi mladých mladým, amatérů sobě navzájem.

 

Mohli jsme zde shlédnout celkem pět představení následovaných pěti diskuzemi moderovanými studentem třetího ročníku oboru Dramatická výchova na JAMU v Brně, Janem Neugebauerem. Součástí diskuze byla také možnost diváků vyjádřit se bezprostředně po skončení každého představení na balící papíry visící na chodbě. Diváci na nich písemně odpovídali na otázky, které si zvolili sami účinkující. Anonymitu takového vyjádření jistě uvítali ti, kteří neradi kritizují nahlas. Příjemná atmosféra však mnoho prostoru kritice nedala, jednalo se opravdu spíše o přátelská doporučení a vyjasňování nepochopeného. Věřím však, že každý nový vhled diváků byl pro soubory přínosem a že jim pomohou v další tvorbě, což také bylo účelem této přehlídky.

 

Shlédli jsme vskutku kusy různé kvality a délky. Asi největším překvapením byla premiéra představení Umění neumět seskupení Ma-ma-ma-tays, které v anotaci slibovalo nevšední zážitek, jenž se však nedostavil. A to jednoduše kvůli nedostatečné přípravě autorů a herců, kteří ji podcenili a scénář dopisovali v podstatě ještě v předvečer své premiéry. Na druhou stranu musím zmínit krásné představení Divadelního studia Pírko, které na publikum silně zapůsobilo představením Sentiment, Temperament, Moment, Lament, Aliment (STMLA) pojednávajícím o různých podobách dospívání ženy a které svou kvalitou provedení i hereckých výkonů velmi výrazně převyšovalo ostatní inscenace.

 

Přehlídka se konala v pátek 10.12. večer (jedno představení a jeden hod bumerangem) a pak celou sobotu 11.12. Bylo poměrně překvapivé, že první večer se akce zúčastnilo nejvíce diváků, malé lužánecké hlediště bylo zcela zaplněno. Druhý den se však tento zájem neopakoval a většina židlí zela prázdnotou. Bohužel se na sebe navzájem nepřišly podívat ani zúčastněné soubory, což je škoda největší. V nějakých případech byla absence opodstatněná, například studio Pírko mělo v předvečer svého vystoupení premiéru již zmíněné hry STMLA, zato členové souboru Dramatická jelita, vystupující první večer, se v sobotu již neukázali. Je pravda, že zaměření přehlídky bylo vysoce specifické, na druhou stranu je slušnost jít se na oplátku podívat na své konkurenty nebo alespoň vyslat za soubor zástupce. Vždyť pro koho jiného byla přehlídka určena, než pro tyto mladé amatéry, kteří by neustále měli nabírat a podílet se o nové zkušenosti kontaktem s podobnými sdruženími. Pokud by se měla přehlídka opakovat, poradila bych organizátorce, aby zkusila soubory ke vzájemné zpětné vazbě více namotivovat.

 

Dále bych pro potenciální příští ročníky navrhovala zkusit popřemýšlet nad dalším možným způsobem vyjádření se k uvedeným představením. Psaní na balící papíry byl zajímavý prvek, občas však byly otázky povrchní. Nejsem si jistá, zda otázka „jak jinak byste inscenaci pojmenovali“ může být pro soubory užitečná, asi málokdy dokáží diváci po jediném shlédnutí hry hned rychle na místě vymyslet název lepší, než ten původní. Každopádně byla však má účast na této přehlídce zajímavá zkušenost, možnost seznámení se s jinými amatérskými soubory a jejich prací a rozhodně také návrat do mladších let. Organizace přehlídky byla zvládnuta v rámci možností velmi dobře, jen byla občas dlouhá pauza mezi diskuzí a následujícím představením. Pauzy byly nutné kvůli přípravám jeviště, zkusila bych však vymyslet další doprovodný program, kterým by účastníci mohli tyto nedobrovolné prostoje vyplnit.

 

Více informací o přehlídce naleznete na: https://bumerang2010.webnode.cz